رجیستری تلفن همراه و نکاتی که باید در رابطه با آن بدانید

رجیستری تلفن همراه و نکاتی که باید در رابطه با آن بدانید به گزارش لینک بگیر، با اجرای رجیستری دریافت کد IMEI  یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد کد IMEI برای هر تلفن همراه منحصر به فرد است.



به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا، به عبارتی که هیچ دو دستگاهی نیستند که کد IMEI مشابهی داشته باشند و این مورد سبب می شود تشخیص و پیگیری موبایل های دزدیده یا گم شده ممکن شود؛ مواردی که بعنوان برخی از اهداف رجیستری هم به آن اشاره شده است.

اما امکان دارد کاربران گوشیهای موبایل این سوال را داشته باشند که چطور می توان این کد را دریافت کرد؟ یکی از طریق های آگاهی از کد IMEI، مشاهده آن روی جعبه تلفن همراه و همینطور پشت باتری گوشیهایی است که باتری آنها داخلی نباشد؛ البته علاوه بر این که این شناسه بر روی جعبه و باتری گوشی وجود دارد، با ارسال کد دستوری *#۰۶# هم قابل دریافت است.

نکته قابل توجه اینست که کد IMEI از خود دستگاه تلفن همراه هم قابل دریافت است و برای دریافت این کد لازم بوده به منوی اصلی گوشی خود رفته، وارد بخش تنظیمات (Setting) شوید و در بخش در رابطه با تلفن (About)، وضعیت تلفن را پیدا کنید تا کد ۱۵ رقمی IMEI گوشی برای شما نمایش داده شود. در نهایت کاربران گوشیهای همراه همینطور برای آگاهی از سنجش اصالت گوشی و قاچاقی نبودن آن، می توانند با دریافت شناسه IMEI از راه کد دستوری *#۰۶#، این شناسه را با برچسب روی جعبه گوشی و کد باتری مطابقت دهند و در صورتیکه این سه کد یکسان باشد، آنگاه می توانند آنرا به شماره سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۸۷ ارسال کرده و با استعلام از شبکه اپراتورها، صلاحیت گوشی را احزار و از قاچاقی بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

در صورتیکه تلفن همراه به شکل رسمی وارد شده باشد، این پیام متنی در پاسخ برای ارسال کننده پیامک، ارسال می شود که «شماره درخواستی برای کالاهای زیر ثبت شده است»، اما در صورتیکه تلفن همراه مورد نظر از راه مبادی غیررسمی و قاچاق به کشور وارد شده باشد، متقاضی با چنین پیامکی مواجه می شود که «شماره استعلام شده در پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت نشده است.

هشدار غیرقانونی بودن دستگاه


اما اگر برای کاربری پیامکی با مضمون پیامک هشدار: دستگاه با مشخصاتی جزء دستگاههای قانونی ثبت شده نیست و از تاریخ مشخصی در شبکه سرویس نخواهد گرفت ارسال شود به به دلیل ثبت نبود نشناسه(IMEI)دستگاه در سامانه همتا است.

درصورتیکه کاربری این پیامک را دریافت کرده باشد امکان دارد یکی از دلایلی که در ادامه گفته می شود را داشته باشد. اگر دستگاه وی دارای دو اسالت (شکاف برای قرارگیری سیمکارت) است و تنها یکی از اسالتها را پیش از مشمول شدن دستگاه خود در طرح رجیستری، استفاده میکرده با قرار دادن سیم کارت در اسالت دوم، این پیامک را دریافت خواهد نمود.

در چنین مواردی باید از راه فرایند «افزودن دستگاه»، شناسه(IMEI)تمامی اسالت های دستگاه خویش را در سامانه همتا ثبت کند.

حالت دوم: دستگاه شما قاچاق است.


با اجرای طرح رجیستری، دستگاه هایی که پیش از شروع طرح در کشور روشن نبوده یا از مبادی قانونی کشور وارد نشده باشند، نمی توانند به شکل دائم از خدمات شبکه های اپراتوری کشور استفاده نمایند ازاین رو بعد از ۳۰ روز قطع خواهند شد. برای اطلاع از قانونی بودن دستگاه خود می توانید از راه درگاههای سامانه همتا و استعلام اصالت اقدام کنید. ازاین رو یکی از دلایلی که میتواند سبب ارسال پیامک اخطار غیرقانونی بودن دستگاه برای شما شود، اینست که دستگاه قاچاق بوده و بعد از شروع طرح رجیستری، برای نخستین بار روشن شده است. قابل ذکر است هیچ راهکاری برای ثبت این دستگاه ها وجود ندارد وحتی اگر پس ازخرید، متوجه این مورد شدید، بادر دست داشتن فاکتور به فروشگاه مربوطه رجوع ودستگاه را به فروشنده بازگردانید.

فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت شده، به شما تحویل دهد. در صورت عدم همکاری فروشنده می توانید از راه سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان پشتیبانی از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، به شکل اینترنتی، شکایت تنظیم کرده تا پیگیری موضوع، در دستور کار نهادهای نظارتی کشور قرار گیرد.

حالت سوم: شما مسافر هستید اماشناسه(IMEI)دستگاه خویش را ثبت نکرده اید


با توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسالمی ایران در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۶، مسافرینی که از خارج کشور دستگاه سیم کارتخور مشمول طرح رجیستری، خریداری نموده اند، وظیفه دارند دستگاه خویش را ثبت کنند. در صورت عدم ثبت شناسه(IMEI) دستگاه این مسافران، این دستگاه ها نمی توانند به شکل دائم از خدمات شبکه های اپراتوری داخل کشور بهره برده و پس ازمدت ۳۰ روز قطع خواهند شد.

پس یکی دیگر از علل ارسال پیامک اخطار غیرقانونی بودن دستگاه، اینست که مسافر خارجی بدون این که دستگاه خویش را ثبت کند آنرا روشن کرده و از شبکه اپراتوری داخل کشور استفاده می نماید. ازاین رو در صورتی که قصد وارد کردن دستگاه سیم کارتخور به ایران را دارید و می خواهید بیشتر از ۳۰ روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاهتان استفاده کنید، باید در زمان ورود به کشور دستگاه را در گمرک اظهار کرده و سپس نسبت به ثبت دستگاه در سامانه گمرک اقدام کنید.

حالت چهارم: دستگاهتان را تعمیر کرده اید وشناسه(IMEI)آن، تغییر کرده است


در ابتدا گفتنی است که شناسه(IMEI)دستگاه های دارای سیم کارت، بعنوان شناسه رهگیری این دستگاه ها به حساب آمده و هرگونه تغییر در آن، غیرقانونی می باشد. ازاین رو اگر قصد تعمیر دستگاه خویش را دارید، حتما این نکته را درنظر داشته باشید که شناسه(IMEI)دستگاهتان نباید در فرایند تعمیر، تغییر کند.

اما در صورتی که دستگاهتان را تعمیر کرده اید وشناسه(IMEI)آن تغییر یافته است و به هر علتی، هم اکنون، به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه(IMEI)قبل از تعمیر را روی دستگاهتان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرایند ثبت تعمیری را درنظر گرفته است. ازاین رو می توانید در صورت تکمیل موفقیت آمیز فرایند ثبت تعمیری درسایت همتا، شناسه(IMEI)بعد از تعمیر را جایگزین شناسه(IMEI)قبل از تعمیر کنید. ازاین رو یکی دیگر از علل ارسال پیامک اخطار غیرقانونی بودن دستگاه، آن است که شناسه(IMEI)دستگاه شما بعد از تعمیر، تغییر کرده باشد.

حالت پنجم: دستگاه به علت تخلف در ثبت، غیرقانونی شده است


در صورتی که برای ثبت دستگاه تخلفی صورت گرفته باشد، سامانه همتا دستگاههای متخلف را شناسایی و قطع خواهد نمود. لازم به تاکید است که در این حالت دستگاههای متخلف تحت هیچ شرایطی امکان بازگشت به حالت قانونی را نداشته و برای همیشه از سرویس گرفتن در شبکه اپراتورهای داخل کشور محروم خواهند شد.




منبع:

0.0 / 5
23
1403/10/16
10:15:46
تگهای خبر: اپراتور , اینترنت , باتری , تلفن همراه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی