محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به تغییراتی كه در مسیر حركت از اینترنت حجمی به نامحدود وجود دارد، گفت: طبیعتا این پیشنهاد مشكلاتی جدی در هماهنگی بین تعرفه های بین مخابرات ایران و شركت های FCP ایجاد می كند. مخابرات در حال یك تحول جدی در حركت از سمت صوت به سمت دیتاست و درآمدش هم به این سمت می رود. با توجه به اینكه درآمد صوتی مخابرات در حال كاهش است، این شركت نگران درآمدهای حوزه دیتاست.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: مخابرات و شركت ها باید اطمینان خاطر داشته باشد پكیجی كه استخراج می شود باعث ریزش درآمدهایشان نشود. بنابراین گفت وگو و مذاكرات، فشرده و سخت و سنگینی انجام شد. در نهایت ما به فرمولی رسیدیم و با توجه به دستور وزیر ارتباطات، پیشنهادی تهیه و با تغییرات كمی به كمیسیون ارائه شد. شركت ها هم موظف شدند آخرین ملاحظات را به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بدهند.
در انتظار مصوبه روز یكشنبه رگولاتوری
مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت با بیان اینكه پیشنهاد تهیه شده به كمیسیون تخصصی تنظیم مقررات ارتباطات داده شده، گفت: فضای كلی جلسه تقریبا حاكی از پذیرش پیشنهاد است. تا روز یكشنبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات جمع بندی نهایی را خواهد داشت و ممكن است ملاحظاتی را به این پیشنهاد اضافه كند. روز یكشنبه هم جلسه اصلی كمیسیون تنظیم مقررات تشكیل می شود تا درباره آن تصمیم گیری شود.
جهرمی با بیان اینكه تعرفه های زیرساخت در مصوبه ۲۳۷ كمیسیون تنظیم مقررات روشن است، افزود: در این مصوبه نحوه فروش اینترنت به شركت ها آمده است. ما بنابر تعرفه های سازمان اقدام می كنیم و نمی توانیم به مدل های مختلف با شركت های مختلف برخورد كنیم، زیرا این كار مغایر با رقابت است. بنابراین اگرچه زیرساخت اینترنت حجمی نمی دهد، اما فروش حجمی درآمد بیشتری را برای شركت ها به همراه دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تاكید بر لزوم حركت به سمت ارائه اینترنت نامحدود بیان كرد: در اینترنت حجمی حقوق مصرف كننده رعایت نشده و رشد محتوای بومی شكل نمی گیرد. البته تغییر این پارادایم و مكانیزم فعلی در بازار ایران كار ساده ای نیست و طبیعتا با مقاومت شركت ها مواجه است كه به این سمت حركت نكنند.
ارائه اینترنت حجمی در آینده محكوم به شكست است
وی همچنین با بیان اینكه پدیده خوبی رخ داده و توسعه موبایل در ایران آن قدر خوب بوده كه شركت های ثابت اگر سراغ مدل نامحدود نیایند، آینده خود را از دست داده و ورشكسته می شوند، افزود: ما از این فرصت استفاده كرده و می خواهیم به همراهی هم مشكل را حل كنیم. در حال حاضر موضوع بسته برای كاربر نهایی جمع بندی شده و مشكلی وجود ندارد. تنها مساله درباره مدل هزینه های بین اپراتوری است كه امیدواریم حل شود.
جهرمی با تاكید بر لزوم بالا رفتن سرعت و مقرون به صرف شدن قیمت برای كاربران بیان كرد: ما نمی توانیم عقبگرد داشته باشیم. باید روزبه روز سرعت بالا برود و قیمت مقرون به صرفه شود. در حال حاضر مبنای محاسبه ما این است كه كاربر می تواند تا پنج ساعت روزانه تماشای ویدیو داشته باشد و تنها برای مصرف بیشتر باید هزینه اضافی بپردازد. اساس مصرف این است كه شما در این مدل كانكشن، بر اساس سرعت هزینه می پردازید و نه بر اساس میزان مصرف. البته این میزان مصرف هم بی نهایت نیست و سقف دارد.
هدف اصلی، رضایت مصرف كننده و رشد محتوای بومی
مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تاثیر تغییر در ارائه اینترنت در راستای شبكه ملی اطلاعات اظهار كرد: همه این اقدامات در راستای اهداف فرعی شبكه ملی اطلاعات است. اما هدف اصلی این است كه ما مدل را به نوعی اصلاح كنیم كه رضایت مصرف كننده را به همراه داشته باشد و محتوای داخلی هم رشد بیشتری كند.
جهرمی با بیان اینكه امروزه یكی از مهمترین سرویس های مستقر روی شبكه ملی اطلاعات، سرویس های ویدیویی هستند كه با این مدل تعرفه گذاری اصلا توان رشد ندارند، گفت: تا زمانی كه دیتا به صورت حجمی محاسبه شود، كاربران نگران تمام شدن حجمشان هستند. تلویزیون اینترنتی با این مدل ممكن نیست. ما باید به سمتی برویم كه كاربر نگران میزان مصرف نباشد. این موضوع به رشد محتوای درون شبكه كمك می كند، موجب رضایت بهتر كاربران و با سرویس های بهتری كه روزبه روز روی شبكه ملی اطلاعات عرضه می شود، اشتغال ایجاد می كند.