هوشمندسازی چطور وارد صنعت پست کشور شد؟

هوشمندسازی چطور وارد صنعت پست کشور شد؟ لینک بگیر: هوشمندسازی خدمات که چند سالی است مورد توجه دولتمردان قرار گرفته، شرکت ملی پست هم به موازات سایر بخش ها در این جهت اقدامات مهمی را همچون راه اندازی صندوق های پستی هوشمند و سیستم های سورتینگ پردازش مرسولات پستی سال قبل انجام داد.



به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با هدف دستیابی عموم مردم به خدمات پستی درعرصه ارتباطات، تنظیم و اعمال سیاست ها و راهبردهای کلان در حوزه برنامه ریزی، تاسیس، تجهیز و توسعه واحدهای پستی و گسترش خدمات پستی به سراسر کشور، در امتداد انطباق با روزآمدترین پیشرفت های فناوری ارتباطات، تحت نظارت و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۶۶ در قالب شرکت دولتی تاسیس و فعالیت آن رسماً در سال ۱۳۶۷ شروع شد.

این شرکت با برخورداری از بیش از ۱۶ هزار نیروی انسانی، ۲۹ هزار نقطه تماس، ۵۰۰۰ مسیر مبادله پستی وجابجایی روزانه بیش از سه میلیون مرسوله، به عنوان سازمانی پویا و کارآمد با تجربه ای طولانی و شناخت دقیق از نیازهای بیش از پیش و رو به تحول مشتریان، با اجرای برنامه جامع و زیربنایی، موفق شده است همپای جامعه جهانی پستی، خدمات مختلف پستی را با بهره گیری از آخرین تحولات عرصه فن آوری ارتباطات و اطلاعات به مشتریان عرضه نماید.

شرکت ملی پست در سالی که تحولات مختلف ومهمی را تجربه نمود. بطور مثال راه اندازی صندوق های پستی هوشمند و بصورت کلی هوشمند سازی پست از مهم ترین اقداماتی بود که انجام شد. هوشمندسازی پست از دیگر وظایفی بود که سال قبل انجام و بر روی عدد ۳۰۰ فرصت هوشمندسازی در پست تاکید و تعداد خیلی از ۳۰۰ فرصت هوشمد سازی انجام شد.

راه اندازی صندوق های پستی هوشمند همچون این اقدامات بود که با تعامل بخش خصوصی افتتاح شد. نحوه عملکرد صندوق های هوشمند به این صورت است که بدون دخالت عامل انسانی کار خودرا انجام می دهند درصورتی که به روش سنتی در فضاهای محصور و با مدیریت یک حوزه برای نظارت لازم خدمات خودرا ارائه می دهند، بدین سبب سرمایه گذاری در عرصه فناوری و توزیع شبکه ای این صندوق ها نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است.

البته در روند هوشمندسازی این شرکت با نزدیک شدن به انتها سال سیستم های سورتینگ هوشمند پردازش مرسولات پستی هم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست رونمایی گردید. سیستم های هوشمند سورتینگ برای تجزیه انواع مرسولات شامل پاکت، بسته های کوچک و جوف طراحی شده اند و به سبب فناوری های بکار رفته در آنها با یکبار اسکن، پروسه ثبت ورود مرسوله انجام و و امکان تجزیه مرسولات تا بیش از ۱۵۰ مقصد درج شده بر روی بارکد را به وجود می آورد. از مزایای این سیستم ها می توان به اشغال مساحت کمتر، افزایش سرعت سیر مرسولات، کاهش بی ترتیبی های پستی و افزایش کیفیت خدمات و سایر موارد اشاره نمود.

در نیمه دوم سال از باجه های سیار پستی هم صحبت هایی انجام شد؛ درباره ی چرایی انجام این آن اینگونهتوضیح داده شد که در گذشته متاسفانه متناسب با توسعه شهرها و افزایش جمعیت دفاتر پستی جدیدی ایجاد نشده بود و کماکان ما با ساختمان ها و دفاتر پستی روبه رو هستیم که از ۵۰ سال قبل تا به الان باقی مانده اند. در حقیقت باجه های سیار را بصورت هوشمند در سراسر شهر ایجاد می شوند تا شهروندان با اپلیکیشین های موجود در تلفن همراه خود بتوانند آنرا پیدا کنند و در نهایت بر طبق زمان بندی خاصی که مشخص می شود بصورت ساعتی باجه سیار هوشمند در نقطه ای از شهر قرار می گیرد و شهروندان می توانند در آن ایام به آن مراجعه کنند.

علاوه بر موارد گفته شده، مدیرعامل این شرکت اواسط فصل بهار در سال ۱۴۰۲ از برگزاری نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند آگاهی داد.

به گفته محمود لیائی، این حرکت آغاز شد تا با این نمایشگاه ضمن آشنایی مردم با پست، از دستاورهای آن هم استفاده گردد. بدین سبب نخستیم همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک و لجستیک هوشمند و صنایع وابسته از تاریخ ۸ تا ۱۱ خرداد در مصلی امام خمینی(ره) انجام شد.

از سوی دیگر در شهریور ماه اعلام گردید که طرح سراسری تجمیع چاپ و توزیع شناسنامه ها توسط شرکت ملی پست اجرا می شود و در مراسمی قرارداد چاپ و توزیع سراسری شناسنامه ها بین پست و ثبت احوال منعقد گردید. در فاز نخست این همکاری مشترک، بعد از ثبت نام متقاضیان در درگاه های اعلامی سازمان ثبت احوال، شناسنامه جدید هموطنان در ادارات کل پست استانها چاپ، پاکت گذاری و توسط موزعین شرکت ملی پست، درب نشانی تحویل هموطنان عزیز خواهد شد.

همچنین با پیگیری های انجام شده توسط این شرکت، اتحادیه پستی جهانی کدشناسه مرکز پردازش بین المللی پستی (IMPC) را برای فرودگاه بین المللی پیام صادر کرد و این اقدام در قالب راه اندازی گمرک تخصصی فاوا و توسعه ناوگان هوایی منطقه ویژه اقتصادی پیام و ترانزیت مرسولات پستی انجام شده است. کدشناسه صادر شده از طرف اتحادیه پستی جهانی ویژه فرودگاه بین المللی پیام با حروف اختصاری IRPYKA برای محمولات پستی وارده، صادره، ترانزیت و برای تمامی خدمات پستی نظیر پست نامه، امانات، پیشتاز و کیسه خالی به کار می آید. با اختصاص این کد به فرودگاه هوایی پیام امکان ارسال، دریافت و ترانزیت محمولات بین المللی پستی بین المللی طبق استانداردهای UPU فراهم می شود.

تولید تمبر مشترک بین ایران و کشورها سالهاست که مورد توجه قرار گرفته است و از آن برای تحکیم مناسبات و گسترش روابط بین استفاده می شود. در این جهت بهره گیری از ظرفیت چاپ تمبر مشترک بین ایران با سایر کشورها بمنظور گسترش روابط سیاسی بین الملل در نشست بین معاون وزیر ارتباطات و معاون سیاسی وزارت امور خارجه در آبان ماه مورد بررسی قرار گرفت. پشتیبانی وزارت امور خارجه از تشکیل اتحادیه پستی جهان اسلام؛ پشتیبانی از تعاملات سیاسی؛ استفاده از ظرفیت چاپ تمبر مشترک خصوصا در روابط سیاسی از دیگر مباحث مطروحه در این نشست بود.

با نزدیک شدن به انتها سال لیائی از اجرائی شدن پست سبز در این شرکت در امتداد تعهد به اتحادیه جهانی پست خبرداد.

وی با اشاره بر این که برای تحقق پست سبز در کشور با موانع زیادی مواجه هستیم، اظهار داشت: از سال ۱۴۰۱ با رونمایی موتورسیکلت های برقی گام بزرگی برای اجرای پست سبز برداشتیم. هر یک مرسوله سبب کاهش ۱۰۰ سفر شهری می شود البته شاید این عدد اغراق آمیز باشد اما با توسعه پست می توان به چنین هدفی دست یافت.

لیائی با تأکید بر این که افزایش ترافیک پستی می تواند کمک بسیار خوبی به محیط زیست کند، اشاره کرد: شبکه پستی کشور آمادگی دارد با بهره بردن از ناوگان برقی و اجرای طرح ۱۰۰۰ خودروی ون سیار برقی در این راه حرکت نماید.




0.0 / 5
293
1403/01/23
19:59:16
تگهای خبر: ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , تلفن همراه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی