قبل پاسخ به پرسش سئو داخلی چیست باید بگوییم که هر استراتژی سئو باید بر روی رتبه گیری سایت در موتورهای جستجو متمرکز باشد. به همین دلیل، وب سایت طوری طراحی و بهینه میشود که الگوریتم گوگل و البته مخاطبان آن را بپسندند.
در واقع دو جمله بالا پاسخ افرادی است که میپرسند چرا سئو مهم است.
به طور کلی on-page seo شامل فعالیت هاییست که شما برای بهبود رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجو انجام میدهید. در ادامه بیشتر درباره اینکه سئو داخلی چیست و چه فاکتورهایی در آن تاثیر گذار هستند میخوانیم.
On page seo یا سئو داخل سایت چیست؟
سئو داخلی (که بعضا on-site SEO نامیده می شود) فرآیند بهینه سازی بخش هایی از صفحات وب سایت است تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد و از موتورهای جستجو ترافیک و ورودی بیشتری دریافت کند. این فعالیت ها شامل بهروزرسانی محتوای صفحه، تغییر تایتل، اصلاح یا افزودن لینکهای داخلی، بهینه کردن تصاویر موجود، بهبود تجربه کاربری و … میشود.
وقتی شخصی عبارتی را در فضای وب جستجو میکند، موتورهای جستجو مانند گوگل به کلمات کلیدی به کاررفته و دیگر موارد سئوی داخلی صفحه توجه می کنند تا بفهمند که آیا صفحه آن وبسایت با هدف مخاطب مطابقت دارد یا نه. و اگر موتور جستجو تشخیص دهد که صفحه برای کاربر مفید است، آن را در صفحات جستجو جزو نتایج بالاتر نمایش می دهد.
طبق مطالعات انجام شده، ارقام درصد کلیک بر روی نتایج جستجوی گوگل بر اساس رتبه آنها در SERP به شرح زیر است:
-
جایگاه اول: 33 درصد از کلیک ها
-
جایگاه دوم: 15.6% کلیک ها
-
جایگاه سوم: 10% کلیک ها
بنابراین، سه نتیجه اول تقریباً 60 درصد از کلیکها را در موتورهای جستجو نشان میدهند. از این رو اهمیت قرار گرفتن در نتایج جستجوی ارگانیک بسیار اهمیت دارد.
نکته قابل تاکید این است که گوگل وبسایتها را بر اساس میزان ارتباط موضوعی رتبهبندی میکند. طبیعتا هر چه رتبهها بهتر باشند، بیشتر دیده می شوند و به صفحه اول نزدیکتر می شوند. اکنون که با مفهوم سئو داخلی چیست بیشتر آشنا شدیم بیاید از اهمیت آن در بهبود وضعیت سایت صحبت کنیم.
اهمیت سئو داخلی در بهینه سازی سایت
فکر می کنید چرا مردم از یک سایت بازدید می کنند؟ به احتمال زیاد حاوی اطلاعاتی است که آنها به دنبال آن هستند. بنابراین ارائه یک تجربه عالی که با پاسخ نیازهای آنها مطابقت دارد ضروری است.
سئو داخلی سایت از این نظر مهم است که همه چیز را در مورد آنچه درون وب سایت شما وجود دارد و ارزشی که به مخاطبان ارائه میکنید به گوگل نشان میدهد. اینکار باعث می شود تا سایت شما هم متناسب با نیاز کاربر و هم برای ربات های خزنده موتور جستجو بهینه شود.
نکته قابل اهمیت دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که صرفاً راه اندازی وب سایت کافی نیست! بلکه شما باید آن را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بهینه سازی کنید تا رتبه و ورودی های جدید را جذب کنید.
سئوی داخلی را «on-site» نیز نامگذاری کردهاند؛ زیرا تکنیک ها و روش هایی که برای بهینه سازی وب سایت خود به کار می گیرید توسط بازدیدکنندگانی که به سایت شما سر میزنند قابل مشاهده است (در حالی که فعالیت های مرتبط با سئو خارجی و سئو تکنیکال همیشه قابل مشاهده نیستند).
الگوریتم های گوگل همیشه در حال تغییر هستند؛ اما میتوان گفت که گوگل همچنان تجربه کاربری را در اولویت قرار میدهد. گوگل همواره توصیه میکند که روی « محتوای کاربرپسند » تمرکز کنید. به این معنا که تولید محتوای ارزشمندی که با هدف کاربر و عبارت جستجو شده مطابقت بالایی داشته باشد، از همه مهمتر است.
هر بخش از سئوی داخلی کاملاً به استراتژی سئو شما بستگی دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که آنها را به درستی و اصولی انجام دهید. در ادامه مقاله سئو داخلی چیست بیایید فاکتورهای مهم سئو داخلی را مورد بررسی قرار دهیم.
6 فاکتور مهم در سئو داخلی
بسیار تاکید کردیم که تمرکز بر روی سئو داخلی شانس موفقیت استراتژی سئو خارجی شما نیز را افزایش میدهد. فرآیند لینکسازی خارجی با داشتن یک سایت به هم ریخته و بی کیفیت کار بیهودهای است.
زیرا هیچکس دوست ندارد برای رسیدن به جواب به مقالات ضعیف یا سایت هایی با سرعت پایین هدایت شود. برای تقویت استراتژی سئو داخلی فاکتورهای زیر را رعایت کنید:
1- تگ تایتل (Title tag)
تایتل تگ، عنوان صفحه وب سایت شماست که در موتورهای جستجو قابل مشاهده است. هر زمان که در حال جستجوی موضوعی در گوگل هستید، عبارتی از نام مقاله ای که روی آن کلیک می کنید، همان تایتل تگ یا تگ عنوان آن صفحه است.
تگ عنوان همان چیزی است که کاربران را تشویق می کند روی آن کلیک کنند. اما اینکه آنها روی آن کلیک کنند یا نه، بستگی به ارتباط موضوعی آن با جستجوی کاربران دارد، بنابراین وظیفه مدیر سئو این است که تایتل تگ را تا حد امکان مرتبط با محتوا بنویسند. علاوه بر داشتن کلمه کلیدی، می توانید کارهای زیر را نیز انجام دهید:
-
آن را در بازه 60 کاراکتر نگه دارید.
-
از درج کلمات کلیدی بیش از حد خودداری کنید.
-
از استفاده از تمام نمادها خودداری کنید.
-
کلمات کلیدی اصلی را قبل از بقیه کلمات بنویسید.
-
اعداد یا کلماتی را اضافه کنید که برای اشخاص جذاب باشند ( به عنوان مثال : 7 نکته و ترفند برای افزایش فعالیت در رسانه های اجتماعی)
به خاطر داشته باشید که تگ عنوان شبیه تگ H1 نیست که عنوان مقاله در سایت دارد. اکثر وب مستران تگ تایتل و H1 را یکسان مینویسند، در حالی که در برخی از موضوعات اگر تگ عنوان با تگ H1 متفاوت باشد، وب سایت بهتر رتبه می گیرد.
2- توضیحات متا (Meta description)
توضیحات متا متشکل از خلاصه ای مختصر و مفید از محتوای صفحه وب سایت میشود و اغلب شامل 160 کاراکتر باید باشد. طبق آخرین به روز رسانی الگوریتم گوگل، می توانید 680 پیکسل (120 کاراکتر) برای موبایل و 920 پیکسل (حدود 158 کاراکتر) برای توضیحات متای دسکتاپ بنویسید.
متا دسکریپشن یک صفحه ممکن است تأثیر قابل توجهی بر روی کلیک یا عدم کلیک کاربران بر یک وبسایت داشته باشد، بنابراین باید مطمئن شوید که متای شما شامل مهمترین کلمات کلیدی است و به طور دقیق آنچه صفحه شما در مورد آن توضیح میدهد را منعکس میکند. توضیحات متای خوب برای سئو بسیار مهم است؛ زیرا کاربرانی را جذب میکند که رتبه سایت را در گوگل بالاتر میبرد.
گاهی مختصر و ساده نگه داشتن توضیحات متا خوب است، اما همچنان باید اطلاعات مربوط به مقاله یا صفحه را داخل آن درج کنید. به علاوه، شما باید به رقبای خود و وبسایت های مشابه و نحوه نگارش توضیحات متای آنها نگاهی بیندازید. سعی کنید توضیحات متا را بهبود بخشید تا برای مخاطبان هدف جذاب تر و قابل کلیک شود.
بیشتر بخوانید: شغلهای پردرآمد در کانادا
3- تصاویر (Images)
به طور معمول از تصاویر برای منظم و جذابتر کردن صفحات استفاده می شود. آنها همچنین فاصله ای بین پاراگراف ها را ایجاد میکنند؛ بنابراین صفحه سایت پر از متن نمیشود و عنصر بصری برای دیدن وجود دارد.
تصاویر اصلی و یونیک به طور قابل توجهی سئوی صفحه شما را بهبود می بخشند. با این حال، اگر تصاویر یونیک ندارید، بهتر است هر تصویری را که مربتط با کسب و کار شماست را تهیه کنید. شما باید مطمئن شوید که آنها کیفیت بالا، ارتباط مفهومی با محتوای سایت و سایز و اندازه مناسب دارند.
علاوه بر اینها، نوشتن Alt-text یا توضیحات برای تصاویر نیز مهم است. به عنوان مثال، اگر در حال نگارش مقالهای درباره مراحل کامپوزیت دندان هستید، باید علاوه بر انتخاب تصاویر مرتبط و صحیح، برای هر مرحله از مراحل کامپوزیت کردن دندان توضیح مناسب برای تصاویر بنویسید. هنگام نگارش آلت-تکست در نظر داشته باشید که:
-
آن را توصیفی و دقیق بنوسید.
-
آن را از نظر متنی با محتوای صفحه مرتبط کنید.
-
کمتر از 125 کاراکتر توضیح بنوسید.
-
کلمات کلیدی را در آن بگنجانید اما بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید.
4- سرفصل ها (Headings)
تگ های عنوان به موتورهای جستجو نشان می دهند که ساختار وب سایت و محتوای اصلی درباره چیست. هدرها به عناصرHTML مانند <h1>، <h2>، <h3> و… اشاره می کنند و برای ساختار بندی محتوا استفاده می شوند. 6 نوع تگ عنوان از H1 تا H6 وجود دارد. به طور اختصاصی، H1 بزرگترین فونت را خواهد داشت و سایز فونت ها به تدریج تا H6 کاهش می یابد. تگ هدینگ محتوا از همه مهمتر است و باید حاوی کلمه کلیدی باشد.
این تگها باعث سازماندهی محتوای سایت خوانندگان شده و به موتورهای جستجو کمک میکنند تا بسته به هدف کاربر، تشخیص دهند که کدام قسمت از محتوای صفحه مهمتر و مرتبطتر با موضوع جستجو شده است.
علاوه بر اینها، نباید بیش از حد از تگ های عنوان استفاده کنید. زیرا ممکن است موتورهای جستجو محتوای اصلی را شناسایی نکنند.
5- لینک سازی داخلی (Internal linking)
هنگامی که به پرسش سئو داخلی چیست اشاره می شود ممکن است با پدیده لینک داخلی آشنا شوید. مخصوصا زمانی که وب سایت شما در حال رشد است، لینکسازی داخلی که قطب مخالف بک لینک است، بسیار اهمیت پیدا می کند. این به این دلیل است که لینک های داخلی به خزنده ها کمک می کنند تا وب سایت را پیدا کنند، محتوای جدید را ایندکس کنند و مفهوم صفحات مختلف را درک کنند.
حتما بخوانید: رپورتاژ آگهی چیست
عدم وجود لینک داخلی در صفحات شما ممکن است تأثیر منفی بر پتانسیل کاربر برای ورود به وبسایت و رسیدن به محتوای شما داشته باشد و اگر نتوانند به آن برسند، به طور مستقیم نرخ تبدیل شما را کاهش می دهد. شما می توانید از لینک های داخلی برای پیشبرد سئوی داخلی با رعایت موارد زیر استفاده کنید:
-
لینکسازی داخلی به محتوای مرتبط در پستهای جدید
-
لینکسازی داخلی از محتوای مرتبط به پستهای جدید
هر استراتژی لینک داخلی منحصر به فرد است، اما برای داشتن نتایج بهتر، اطمینان حاصل کنید که هر صفحه جدید حداقل دو تا سه لینک از صفحات دیگر به آن داده شده باشد.
6- محتوا (Content)
نگارش محتوایی که هم موتورهای جستجو را راضی نگه دارد و هم کاربران را به مخاطبان دائمی سایت تبدیل کند واقعا هنر است. اگر دستی بر قلم داشته باشید حتما میدانید که محتوایی با خوانایی خوب و متعهد به بهترین تکنیکهای SEO، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.
اولین قدم برای تولید محتوای با کیفیت، انتخاب کلمات کلیدی و عبارت های مرتبط است. در اخرین فاکتور از مقاله سئو داخلی چیست برخی از تکنیک های نگارش محتوای مناسب را آوردهایم:
-
بر خوانایی تاکید کنید: محتوای شما باید به راحتی قابل خواندن باشد تا کاربران بتوانند به سرعت اطلاعات مورد نظرشان را پیدا کنند.
-
از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکنید: این تکنیک به عنوان بمباران کلمات کلیدی نیز شناخته میشود. گوگل از سایتهایی که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده میکنند، دل خوشی ندارد. در صورت عدم رعایت چگالی کلمه کلیدی، رتبه صفحه ممکن است در نتایج SERP کاهش یابد یا حتی به طور کلی حذف شود.
-
جملات و پاراگراف ها را مختصر بنویسید: اگر تا به حال بر روی یک صفحه وب کلیک کرده و با قطاری از متن مواجه شدهاید، میدانید که خواندن متون طولانی چقدر سخت است. با کوتاه نگه داشتن جملات و پاراگراف ها جلوی فرار کاربران را بگیرید.
-
عنوانهای فرعی را دست کم نگیرید: سرفصلهای فرعی به دلیل سایز متفاوت با متن، توجه کاربر را به خود جلب میکنند. از زیرعنوان به مقدار لازم در محتوا استفاده کنید تا خوانندگان به پایین صفحه هدایت شوند.
-
از بولت پوینت استفاده کنید: بولت پوینت ها راه مناسبی برای تقسیمبندی متن به قطعات کوتاه تر هستند. پس هر زمان که توانستید و نیاز بود از آنها استفاده کنید.
نتیجه گیری
در دنیای امروز، بیشتر مردم هر آنچه را نیاز دارند در اینترنت جستجو می کنند. اگر وب سایت شما در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) قرار گیرد، جذب مشتریان جدید به کسب و کارتان بسیار آسان تر است.
ایجاد یک استراتژی قوی بهینه سازی موتور جستجو یکی از با ارزشترین سرمایه گذاریهایی است که باید برای بیزینس خود انجام دهید. در مقاله سئو داخلی چیست این نکته را فهمیدیم که اگر بتوانید فاکتور های اصلی سئو On Page را به خوبی رعایت کنید، هم گوگل و هم کاربران از شما قدردان خواهند بود.
منبع: yoast.com