به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا، هفته دوم فروردین ماه در سال ۱۴۰۳ با خبر اختلال در یک پیامرسان داخلی آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که تعدادی کاربران در فضای مجازی از اختلال در پیامرسان ایتا خبر دادند و امکان ارسال و دریافت پیام در آن وجود نداشت. با گذشت زمان اندکی از اعلام این خبر روابط عمومی این پیامرسان ضمن تأیید این خبر دلیل آن را اینطور توضیح داد که به جهت اشکال فنی در تجهیزات سخت افزاری شبکه، ارتباط کاربران با اختلال و قطعی مواجه می باشد.
مسئله ای که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه جلسه هیأت دولت به آن اشاره نمود و توضیح داد: در حال راه اندازی دیتا سنتر دوم این پیامرسان ها هستیم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
وی در رابطه با ی تعدد اختلال ها در پیامرسان ها، عنوان کرد: در روزهای گذشته چند ساعت یک پیامرسان خارجی اختلال داشت؛ گاهی اختلال طبیعی است، ولی باید تلاش شود که تکرار نشود و به حداقل برسد. زیرساخت این پیامرسان ها را وزارت ارتباطات تأمین می کند و تلاش ما اینست که روزبه روز کیفیت زیرساخت ها تقویت شود.
مسدودسازی مصرف آزاد اینترنت در اپراتور سوم تلفن همراه از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. در واقع بر طبق مصوبه شماره ۵-۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مشترکان تلفن همراه باید توجه داشته باشند در صورتی که بدون خرید بسته اینترنت و یا پس از پایان بسته اینترنتی خود، از این سرویس استفاده کنند، تعرفه اینترنت آنها به صورت تعرفه آزاد محاسبه می شود.
از همین رو عرضه دهندگان خدمت اینترنت همراه موظف می باشند قبل از تمام شدن اعتبار (اعتبارحجمی یا اعتبار زمانی) بسته های اینترنت مشترکان و یا در صورت استفاده مشترکان بدون داشتن بسته تشویقی، پایان اعتبار بسته و یا استفاده از اینترنت با تعرفه آزاد را در چارچوب پیامک به مشترکان اطلاع رسانی کنند.
در همین رابطه طبق اعلام مدیرکل صیانت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری امکان مسدودسازی مصرف آزاد اینترنت برای مشترکین اپراتور رایتل هم فراهم گشته است که مشترکان این اپراتور می توانند با شماره گیری کد دستوری #۶*۲۰۰* مصرف آزاد اینترنت را مسدود کنند.
همچنین در هفته ای که گذشت مهلت اجرای دستورالعمل صیانت از حریم خصوصی کاربران تمدید گردید. اواخر سال قبل دستورالعمل جدید برای صیانت از داده های مردم در سکوها و سامانه ها توسط رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد که بر طبق آن همه عرضه دهندگان خدمات که بوسیله سامانه ها و سکوهای فضای مجازی به مردم خدمات برخط عرضه می کنند موظف شدند حداکثر تا دو نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام نمایند و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد، مجوزهای استمرار یا تمدید فعالیت آنها صادر نخواهد شد.
اما با گذشت تقریبا دو ماه از این مسئله سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی از تمدید مهلت اجرای دستورالعمل صیانت از حریم خصوصی کاربران آگاهی داد. بگفته وی جلسات مختلفی بمنظور پیگیری اجرای آن در سکوها و سامانه ها انجام شد و در فرایند این نظارت و پیگیری، سامانه ها و کسب و کارهای بخش خصوصی از مرکز ملی فضای مجازی خواستند که فرصت اجرای این دستورالعمل را به جهت ابعاد فنی و اجرائی آن، از حداکثر ۲ ماه پس از ابلاغ به حداکثر ۴ ماه پس از ابلاغ افزایش یابد تا آنها بتوانند در فرصت مناسب نسبت به ابعاد فنی و برنامه نویسی اجرای دستورالعمل نیز، اقدام لازم را انجام دهند.
از دیگر خبرهای مهمی که در این هفته منتشر شد میتوان به هوشمندسازی ۲۳ درصد خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره نمود. بیتا کیامهر- مدیرکل دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران- عنوان کرد: در مجموع ۲۳ درصد خدمات دارای شناسه خدمت این سازمان به صورت هوشمند عرضه می شوند. البته سایر خدمات هم با بوجودآوردن دسترسی سهل و یکسان در اختیار کلیه ذینفعان قرار گرفته است و از زمان ثبت درخواست در کوتاه ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار می گیرند و عرضه می شوند. بعنوان نمونه، خدمات صدور گواهی تاییدیه حوزه مالکیت نرم افزار و صدور گواهی سلامت و احراز اصالت نرم افزار همچون خدماتی هستند که در مدت زمان کمتر از سی روز صادر می شوند.
منبع: linkbegir.ir